Allmänna köpvillkor vid beställning

 

Hedvig Showrooms trygghetsgaranti och konsumentskydd

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) är tillämpliga på alla de avtal som du som kund ingår med Hedvig Showroom AB, org nr 556842-4021, nedan kallat ”HedvigShowroom”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), E-handelslagen (SFS 2002:562) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.hedvigshowroom.se.

Hedvig Showrooms trygghetsgaranti innebär att ångerrätt med öppet köp gäller under 14 dagar samt att Hedvig Showroom bekostar frakten till dig som kund och returfrakten vid eventuellt byte (gäller för försändelser inom Sverige).

Priser och avgifter

Vid beställning gäller de priser som anges på www.hedvigshowroom.se. Priserna inkluderar moms och fri frakt och fri retur till kund inom Sverige. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg samt för outlösta paket. Särskilda avgifter kan även tillkomma vid leverans av försändelser utanför Sverige

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel på www.hedvigshowroom.se.

Avtal om köp

HedvigShowrooms varor beställs på www.hedvigshowroom.se. Genom att göra en beställning accepterar du Villkoren för beställning online via www.hedvigshowroom.se. Avtalet mellan dig och HedvigShowroom ingås i samma stund som HedvigShowroom bekräftar din beställning via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser OK ut, skulle det vara något du undrar över så kontakta vår kundtjänst omedelbart.

Om HedvigShowroom inte kan fastställa din bostadsadress är beställningen inte giltig. I enskilda fall förbehåller sig HedvigShowroom rätten att neka en beställning.

HedvigShowroom ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Leverans

Vid leveranser inom Sverige skickar HedvigShowroom varorna fraktfritt till dig och använder följande två fraktalternativ:

Varubrev, endast för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.

Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer och pinkod till det mobiltelefonnummer som du angivit vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.

Normal leveranstid är 2 – 7 arbetsdagar från det att HedvigShowroom har bekräftat din beställning via e-post.

Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundtjänst. Du har då givetvis alltid rätt att häva köpet.

Hedvig Showrooms trygghetsgaranti med ångerrätt och öppet köp

Vid beställning har du som kund alltid 14 dagars ångerrätt med öppet köp från det att du mottagit varan. Ångerrätten med öppet köp innebär att du har möjlighet att skicka tillbaka de varor du mottagit om du betalar returfrakten. För att du ska kunna utnyttja ångerrätten med öppet köp måste varan vara i väsentligen oförändrat skick, exempelvis får du inte använda köpta kläder eller väskor. Av hygieniska skäl omfattas inte underkläder och örhängen av ångerrätten.

Vill du returnera din vara ska du använda den medskickade retursedeln. (Har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny.)

Outlösta paket/försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till HedvigShowroom. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till HedvigShowrooms administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Reklamation

När du mottagit din vara är det viktigt att du omgående inspekterar den. Om varan avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och HedvigShowroom eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som HedvigShowroom lämnat, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till HedvigShowroom ska göras inom skälig tid, dock senast inom två (2) månader. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln så ersätter vi kostnaden för returfrakt vid godkänd reklamation. (Har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny.)

Retur

Vid retur står du risken för varan och bär ansvaret för att varan inte skadas under transporten till oss. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

När vi fått tillbaka varan och godkänt returen betalar vi tillbaka det belopp du betalat för de varor du skickat tillbaka inom 30 dagar. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, inte kontant.

För att möjliggöra en eventuell retur måste du kunna påvisa köp och HedvigShowroom rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Vi råder alla våra kunder att skicka sina returer med Postens rekommenderade brev. Detta för att du ska kunna spåra ditt paket samt ha rätt till ersättning av Posten om det mot förmodan skulle komma bort.

Transportskador

Vid mottagande av varor är det viktigt att du kontrollerar att varan inte är transportskadat. HedvigShowroom ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid, dock senast inom två (2) månader. Anmäl en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och kontakta därefter kontaktar HedvigShowrooms kundtjänst.

Betalning

HedvigShowroom erbjuder tre olika betalningsalternativ; Kortbetalning, fakturabetalning eller delbetalning. Samtliga betalningar sker krypterat via HedvigShowrooms PCI-certifierade samarbetspartners - PayEx och Klarna. PayEx är certifierade enligt det nya skärpta säkerhetskravet är PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Kortbetalning

Kortbetalning kan ske med Visa, MasterCard eller annat betalningskort som anges som alternativ vid betalningstillfället. Kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort även 3D Secure-koden ska anges. I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att betala med kort utställda av utländsk bank. Vid kortbetalning använder HedvigShowroom kryptering för att säkerställa tryggheten i samband med kortköp. Kontroll av kreditvärdighet görs och krävs för godkännande

Fakturabetalning

Faktura skickas via e-post. Betalning mot faktura ska ske inom fjorton (14) dagar från fakturadatum. Vid betalning mot faktura krävs att du är folkbokförd på den adress som angivits i din beställning. En aviavgift på 29 kr tillkommer.

Dela upp betalning

Du kan som kund även handla mot delbetalning. Som kund kan du välja att betala 1/24 av totalbeloppet dock minst 50 kr per månad, alternativt så kan du delbetala till en fast månadskostnad i de fall beloppet överstiger 1000 kr . En aviavgift på 29 kr samt uppläggningsavgift tillkommer. För 3 månader - 95 kr, för 6 månader - 195 kr, samt för både 12 och 24 månader - 295 kr. Givetvis finns alltid möjligheten att betala hela beloppet på en och samma gång. Kontroll av kreditvärdighet görs och krävs för godkännande.

Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig HedvigShowroom att korrigera detta i efterhand. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är HedvigShowroom inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vi reserverar oss för slutförsäljning, för bristande lagerhållning hos våra leverantörer samt för de eventuella prisfel som kan uppstå.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför HedvigShowrooms skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska HedvigShowroom förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger två (2) månader har såväl du som HedvigShowroom rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgiftslagen

HedvigShowroom ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med HedvigShowroom samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från HedvigShowroom, eller HedvigShowrooms samarbetspartners, genom sms, e-post eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av Villkoren eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med HedvigShowrooms kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.hedvigshowroom.se.

 

right